عشق در نقاشی ایرانی(بعد از اسلام تا آخر دوره صفوی)/ عنوان پروژه عملی: نقاشی آبستره با الهام از نقوش تزئینی نگارگری ایران
پایان نامه
- نویسنده اشرف السادات مهیمنیان
- استاد راهنما زهرا رهنورد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
عشق یکی از جذابترین ویژگی های انسانی چه جایگاهی را در فرهنگ، ادبیات و هنر نقاشی ایران به خود اختصاص داده است؟ بر ای پاسخ به این سوال ضروری است عشق را بشناسیم، نظر متفکران را در این خصوص بدانیم و از برخورد هنرمندان وادی ادب و نگارگری با این مضمون آگاه شویم.عشق راز زندگی است. نیرویی که همه موجودات عالم را به حرکت وا میدارد و انسان را به تعالی و تکامل می رساند و دریافتن رستگاری و سعادت یاریش می نماید.سخنوران ایارن عشق را در قالب داستانهای عاشقانه زمینی با رمزها و تمثیلهایی به انسان یادآور شده اند، نقاشان با کمک عناصر بصری تصاویری از صحنه های عشقهای به ظاهر زمینی آفریده اند و به این ترتیب رسالت خود را به قدر همتشان به انجام رسانده اند.این پژوهش گفتار مفصلی است در شرح این مختصر.
منابع مشابه
بررسی سیر تحول تصویر اسب در نقاشی ایران (از دوره هخامنشی تا آخر دوره صفویه)- پروژه عملی: گفتگو
اسب نزد ایرانیان باستان بسیار گرانبها بود و در جایگاه مظهر و شکوه قدرت به بارگاه ایزدان راه یافت و خدایان نیز در مواردی برای نشان دادن قدرت خود، بصورت اسب درآمدند. بستن اسب به ارابه به دست مردم آریایی نژاد صورت گرفت که در اطراف دریاچه آرال زندگی می کردند. اختراع ارابه موجب مهاجرت گروه زیادی از مردم منطقه به سرزمین های ایران، هند، آسیای صغیر و اروپا شد. به تدریج با استفاده از اسب در میادین جنگی،...
15 صفحه اولمقایسه نگاره های مشابه در دو شاهنامه بایسنقری و تهماسبی، عنوان پایان نامه عملی: نقاشی آبستره-فیگوراتیو با الهام از نگارگری ایرانی
چکیده ندارد.
هنر نگارگری و نقاشی دوره آلجلایر و تأثیر آن بر شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان
هنر نگارگری و نقاشی دوره آلجلایر را بایستی در تداوم سبک رایج دوره ایلخانی(مکتب تبریز) مورد بررسی قرار داد. مهمترین تأثیری که از دوره ایلخانی به جا ماند و در دوره آلجلایرصیقل داده شد؛ سبک هنر نقاشی چینی بود. در این مقاله بر آنیم با روش تاریخی و رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی هنر نگارگری و نقاشی این دوره و سهم آن در شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان بپردازیم. یافتهها حاکی از آن است که...
متن کاملجایگاه نقوش اساطیری در نقاشی پنجاه سال اخیر ایران؛ عنوان پروژه عملی: هفت خوان رستم
دراین پژوهش سعی شده است اساطیر و بازتاب آنها را در نقاشی پنجاه سال اخیر ایران 1335 تا1385 مورد مطالعه قرار دهیم . جهت پیمودن مسیر صحیح و در یافت بازتاب های اسطوره ای در نقاشی معاصر کلیات اسطوره و ارتباط های مفهومی آن با واژه های مرتبط و همچنین اساطیر ایران در حد آشنایی مختصر مورد بررسی قرار گرفته است.تاریخچه نقاشی معاصر ایران با معرفی جنبش های هنری و گرایشهای آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است .د...
15 صفحه اولبازتاب باورهای دینی در نقاشی ایران از قرن دوم هجری تا آخر صفوی
این پژوهش در پی آنست که به چند سوال اساسی ذیل پاسخ مناسب دهد: 1 - چگونه مذهب وارد نقاشی ایرانی شده است . 2 - تاثیرپذیری آثار نقاشی از مفاهیم مذهبی چگونه بوده است . 3 - بررسی ادوار تاریخی و تاثیر سبک های رایج این دوره ها برآثار نقاشی با مضمون مذهبی. 4 - محدودیتهای اسلام در مورد نقاشی و علل ممانعت از شمایل نگاری.
15 صفحه اولمتافیزیک مواجهه فضا در تماس نگارگری ایرانی با نقاشی رنسانس
نگارگری ایرانی همواره در گفت وگو با "دیگر" سنتهای بصری (مخصوصا سنتهای شرقی) خود را پویا نشان میداد. اما به نظر میرسد تماس با نقاشی رنسانس برای نگاگری ایرانی(که از اواسط دوره ی صفوی شدت گرفت) بیشتر در حکم "مواجهه" با امری بیگانه بوده است. ریشه ای ترین بخش این مواجهه در برخوردِ دو دریافتِ ناهمساز از مفهوم "فضا" قابل مشاهده است. چرا که مفهوم فضا در نقاشی همبسته ی اصول اساسی بازنمایی است. آنچه در این...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023